“All art is quite useless” dixit Oscar Wilde.
Daar leek het wel een beetje op toen we op donderdag 14 december het imposante universiteitsgebouw aan de Middelheimlaan betraden. Een grote, lege hal met een mevrouw achter de balie en opvallende kunstwerken aan de muur, onder meer van Fred Bervoets.
De setting veranderde toen onze gids Geert Lernout, professor emeritus Vergelijkende Literatuurwetenschappen en voorzitter van de commissie Kunst op de Campus, begon te vertellen.
Over de grootste collectie hedendaagse kunst (samen met het MUHKA) die op de verschillende locaties van de Antwerpse universiteit altijd en door iedereen te bewonderen is (ook zonder gids). Over hoe het allemaal begon in de jaren ’70 en nu gezamenlijk en met heel veel zorg wordt beheerd sinds de eenmaking van de universiteit in 2003. Over bijvoorbeeld de prachtige samenwerking tussen Hugo Claus en Pierrre Alechinski in het kunstwerk Zoek de Zeven of over het beeld van Paul Van Hoeydonck dat hier in de tuin staat maar evengoed een klein broertje heeft staan, ergens op de maan.
Vele namen passeerden de revue, we wandelden van gebouw naar gebouw door de buien door. Geert Lernout vertelde veel, rustig meanderend met prettige historische en ironische kronkels. En Dirk Van Hemeldonck, nooit verlegen om een “weetje”, vulde aan als oud-student Wiskunde op deze locatie.
En over studenten gesproken, ze kwamen op een bepaald moment dan toch lawaaierig buiten uit hun aula’s. Zo doen studenten (én leerlingen) nu eenmaal. Maar nergens in de gebouwen een spoor van vandalisme. Kunst houdt grafitti tegen, vertelde de gids ons.
Dus toch niet “useless”, besloten wij bij een kopje koffie in Het Nachtegaaltje, maar op heel veel vlakken echt waardevol.
Mieke Buschmann
De "Coloniale villa" in glorietijd, maar ze staat er nog steeds.
Gebouwd voor de vertalers-tolken, maar sinds de eenmaking van Universiteit Antwerpen nu bewoond door de wiskundigen.
Het gebouw voor de Informatie technologie. Door de magische sleutel van Dirk zwaaide de deur uitzonderlijk voor ons open.
Op het plafond computertaal met krassen daarover.
Het gebouw is een scherpe driehoek.
Nadia Naveau, Into the wild (Santa, Davy & Grizzly), 2008
Door het venster zie je de "coloniale villa" in goed bewaarde huidige toestand.